Monday, August 22, 2011

Charlie...??binatang apa tuh,omnivor ke karnivor ke apa kah??



Assalamualaikum mydear >.<

Aku nak share la sikit dengan korang semua pasal binatang yang nama CHARLIE nih..bukan ape baru2 ni adik aku kena dengan binatang ni,dia dok asrama kan maybe time tgh tido kot dia kena serang..binatang ni time bila dia gigit ke dia apa ke kita xsedar lngsung (tapi rasa dia xgigit,air bisa dia tuh bahaya), tup tup ad kesan2 merah.

bila kita da kena bisa si charlie ni kan, JANGAN GARU/USIK2 kat luka tuh..mmg kalo kena kita gatal kan,tapi kalo kita dh garu2 situ nnt dia merebek tuh yang jadik lg besar tu..luka charlie ni dia nnt tinggalkan parut, jenuh la kan korang semua nak crik cream2 nk ilangkan parut..kena tangan lengan ke xpe lg kalo kena kat muka dh xcomel hehe..

kesan dari bisa Charlie tu kena kat adik aku :(



aku ada search pasal binatang ni kan,ni details pasal charlie nih :

saiz kurang 1 cm, badan warna kuning kemerahan gelap manakala bahagian atas,bawah dan kepala warna gelap.bahagian tgah abdomen berwarna hijau tua mempunyai sepasang sayap keras dikenali sbgai "elitron". selalunya charlie ni kelihatan merangkak dengan pantas di sekeliling dgn menyembunyikan sayap dan sekali pandang menyerupai semut. cecair hemolimf yang terdapat di dlm badan (kecuali sayap) charlie mempunyai toksin sentuh  haiwan yg paling berbisa di dunia. toksin ini dikenali sebagai "pederin" (C24, H43, O9 N) dinamakan dlm tahun 1953. Ia mempunyai tahap keracunan 12 kali lebih tinggi dari venom ular tedung. Persentuhan dengan charlie semasa bergerak atau tidur, menghancurkan pada badan atau mengosok dengan jari yang kotor akan menyebabkan konjunktivitis dan penyakit kulit yang teruk yang dikenali sebagai "dermatitis linearis", "whiplash dermatitis" atau sebagainya. 

ni la si CHARLIE tuh =.=


rasanya si charlie nih byk kat kawsan sekitar sawah padi, padang dan tmpt2 yg adik beradik dgn nya haha..so korang kalo ad terjumpa binatang ni jangan lak pijak2,atau pukul2 dia dengan tangan tu..better guna penyapu ke ape ke sebagai senjata nak bunuh dia, sbb bila kita pijak dia nnt dia akn pancut kan air bisa dia tu..cecair tuh la yg akibatkan kemerah2an..charlie ni nmpk je kecik kan tp bisa ya amat dsyt jugak..

so beware dengan CHARLIE...haha :) *dengar cam ngeri je kan....ok stop dulu sampai sini,nnt xpasal kena marah ngn bos...chow....

No comments: