Friday, August 19, 2011

Mengejar Malam LAILATULQADAR,

Assalamualaikum....
Dah lama aku xpost kat blog ni...arini aku nak kongsi skit tentang malam lailatulqadar dan tanda2nya..
Bukan apa semalam aku sempat menonton rancangan SEMANIS KURMA kat TV9 tuh..
panel yg dtg smlm Dato Dr Hassan Din yang aku sgt2 kagum dgn Datuk Malek Noor..



Ok kita semua umat Islam mesti tau kan tentang mlm lailatulqadar ni....maksudnya adalah :

Satu malam dalam bulan ramadhan yang ditentukan dimana Allah saja mengetahuinya. Malam itu yang mempunyai pelbagai keistmewaan lebih dari 100 bulan..

Bila kita berada dalam bulan ramdhan ni ramai yg akn ckp 27ramadhan adalah malam lailatulqadar..Tapi Nabi Muhammad s.a.w bantu kita dan bagitau kat kita seperti yang dinyatakan dlm hadis :

Intailah malam yang ditakdirkan iaitu pada malam ganjil 10 malam terakhir ramadhan. 
Ia bermaksud lailatulqadar ni akan jadi pada mlm ganjil seperti mlm 21,23,25,27 dan 29 ramadhan.



Tanda2 yg menunjukkan malam lailatulqadar pulak ialah :

Semalam aku dgr ustaz hassan din kita selalu ckp bila mlm lailatulqadar ja mlm tu kita bangun nampak pokok nyoq/kelapa sujud ustaz ckp tu hanyalah ckp2 org..Wallahualam.....yang sebetulnya tandanya adalah :

Pada malam al-qadar malam tu keadaan tenang, udara xpanas dan xdingin mcm sedang2 saja udara nya..Dan kalo keesokan harinya kita bangun pagi kita tgk sinaran matahari suram dan tak bercahaya terang tu tandanya dh berlakunya malam lailatulqadar.


Hadis Nabi Muhammad s.a.w


" Sesiapa yang bangun pada malam al-Qadar bagi beribadat dengan penuh keimanan dan keikhlasan kerana ALLAH, pasti diampunkan baginya dosa-dosa yang lalu "


Tinggal lagi beberapa hari je kita nak puasa kan,so marilah kita sama2 perbanyakkan amalan dibulan yang mulia ni...Kita pon xpasti kan samaada kita dapat berjumpa ramadhan lg atau x...

SALAM RAMADHAN untuk semua...





5 comments:

Norashiqin Kamaruzaman said...

=) betul tu...hopefully kita sempat bangun dan beribadah pada malam lailatul qadar ye...amin2~

fiqasaiful said...

amin...mudah2an kan :) insyaallah..

Anonymous said...

Amiiin..insyaAllah..

Anonymous said...

manis gambar 2 bersama biha..

fiqasaiful said...

heehehe....thanks